Crowdfunding model suvremenog investiranja

Ideja-projekt-realizacija – zvuči li ovo savršeno?

Jeste li ikad poželjeli ispeći pitu o obliku broja π? Ili pronaći savršen jastuk za spavanje u uredu? Možda Vam djeluje smiješno, ali činjenica da su Pie Pi Pans (π kalupi za pite) sakupile preko 17 tisuća dolara, a Ostrich Pillow (jastuk noj) preko 195 tisuća putem crowdfundinga, kazuju kako uspjeh može biti nadomak ruke. Može čučati u nekom uspavanom dijelu mozga u obliku ideje od koje se baš ne možete, niti želite, odvojiti. Možda imate odličan projekt, želite pokrenuti vlastiti start-up i za to vam trebaju sredstva ili ste u potrazi za inovativnim rješenjima problema koji vas muče i spremni ste uložiti u njihov razvoj.

Ako vam je bilo što od navedenog pobudilo interes,  vrijeme je da se upoznate s crowdfundingom. Iako djeluje kao pojam 21. stoljeća, crowdfunding (grupno  financiranje) se pojavio daleko prije moderne tehnologije. Primjerice, prva takva kampanja u SAD-u zabilježena je 1885. godine kada je javnost, na poziv Josepha Pulitzera u novinama The New York World, financirala izradu postolja i postavljanje Kipa slobode.

Crowdfunding, odnosno mikrofinancirenje , a temelji se na predstavljanju projekata velikom broju ulagača ili donatora koji se uključuju u njegovo financiranje. Prema vrsti poticaja odnosno nagrade za osobe koje financiraju projekt ili prema očekivanjima koja investitori imaju od projekta ulagači sudjeluju u dobiti projekta.

Danas postoje platforme koje nam omogućavaju realizaciju ideja, putem kojih je moguće tražiti ulagače i novac te stvarati nove vrijednosti. Ulagačima se dopušta sudjelovanje u kapitalu kako bi se lakše osigurao dovoljan iznos ulaganja te na taj način projekt podigao na novu razinu. Rizik ulaganja se disperzira na veći broj ulagača pa tako nitko ne snosi značajnije posljedice.

Kod realizacije projekta putem Crowdfundinga izrazito je važna prezentacija projekta, aktivan angažman na njegovom predstavljanju i upoznavanje šire zajednice s njim. Ukoliko postoji fiksni cilj, veća je vjera investitora u projekt pa samim time i veća vjerojatnost postizanja cilja. Broj Crowdfunding platformi raste, a broj ulaganja po modelu učešća u kapitalu način je za očuvanje ekonomske konkurentnosti. Crowdfunding jedan je od pokretača svjetskog gospodarskog oporavka.